Artikel

9 inzichten voor opschaling zorgtechnologie uit de Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg

Zorgen dat technologie gebruikt wordt, en aansluit op de behoeften van cliënten.

 

Profielfoto van Kenniscommunity Deelmee
24 augustus 2023 | 3 minuten lezen

Opschaling van zorgtechnologie is voor veel organisaties een uitdaging.

Bij InteraktContour kozen ze voor de strategie om de methodiek op te schalen, in plaats van de technologie zelf.
Programmamanager technologie Nina Huijboom: ‘Zo borg je namelijk dat technologie op maat wordt ingezet en blijft aansluiten op de behoeftes van cliënten.’ De inzet van technologie heeft daadwerkelijk meerwaarde voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Dit zijn de bevindingen van InteraktContour na de uitvoering van diverse pilots om technologie uit te proberen en resultaten in kaart te brengen. Zij werden daarbij begeleid door de Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg. Daarin leerden zij stap voor stap hoe je ervoor kunt zorgen dat technologie gebruikt wordt, en aansluit op de behoeften van cliënten.

Pilot woonlocatie de Klokkenbelt

Op woonlocatie de Klokkenbelt in Almelo wordt bijvoorbeeld technologie ingezet die ondersteunt bij handelingen zoals het open- en dichtdoen van gordijnen en deuren, het afdrogen met behulp van een doucheföhn en het aan- en uitdoen van verlichting. De organisatie gaat daarbij uit van de behoeftes van cliënten. Die willen graag meer vrijheid, minder afhankelijkheid en meer eigen regie ervaren. Bijvoorbeeld door in alle rust en op eigen tempo te kunnen douchen.

Opschaling naar 190 cliënten

Nina: De technologieën die gebruikt worden in onze organisatie, voldoen aan 1 of meer doelstellingen.
Namelijk:
1 Het vergroten van de zelfredzaamheid van de cliënt
2 Meer cliëntveiligheid 
3 Meer tijdswinst voor medewerkers.
Een besparing van 57,5 uur ongeplande zorg per maand bij 13 cliënten was een belangrijk resultaat uit het project op de Klokkenbelt. De vrijgemaakte tijd kunnen medewerkers besteden aan specialistische begeleiding wat de kwaliteit van zorg ten goede komt. De technologieën gaan ook toegepast worden op een locatie in Enschede en in Zwolle. We zijn al opgeschaald van 67 naar 85 cliënten. Met de locatie in Zwolle komen daar nog eens 150 cliënten bij.

9 inzichten voor de opschaling van technologie

Voor een succesvolle implementatie en opschaling van technologie zijn veel aspecten van belang InteraktContour heeft bij het implementatietraject gebruik gemaakt van de stappen uit de Innovatie-Route.
Bij het doorlopen van deze stappen deden zij veel inzichten op, die zij hier graag delen.

Inzicht 1: Technologiemarkt vergroot aandacht voor uitleenservice
Inzicht 2: Schaal de werkwijze op, niet de technologie
Inzicht 3: Opschaling vraagt om een stevig fundament Programmamanager Nina Huijboom: ‘Laat echt de meerwaarde zien van verschillende technologische oplossingen. Dit helpt bij de adoptie van technologie door medewerkers en creëert een olievlek.’
Inzicht 4: Opschaling vraagt om samenhang tussen projecten
Inzicht 5: Implementatie vraagt om evaluatie en verbetering Evalueren en verbeteren Nina: ‘Met de stappen evalueren we zowel op cliënt- als zorgprocesniveau. De stappen bestaan uit vragen als: Kan elke cliënt op een prettige manier alarmeren? Hoe ga je als medewerker om met een oproep? Welke aanpassingen maken we bijvoorbeeld op een cliënttablet? We hebben nu de eerste locatie geëvalueerd. Het verbetertraject leidt tot 20 % minder oproepen. Dus dat betekent 20 % minder ongeplande zorg.’
Inzicht 6: Heb aandacht voor aanpassingen in werkprocessen
Inzicht 7: Weet wat er nodig is voor duurzame ondersteuning Programmamanager Nina Huijboom: ‘Focus helpt om onze doelstellingen te behalen en medewerkers niet te overvragen. Dat betekent dat we de bewezen technologieën die we al in huis hebben breder gaan inzetten.’
Inzicht 8: Technologie als aandachtsgebied in takenpakket 
Inzicht 9: Opschaling vraagt om focus

Over InteraktContour,  InteraktContour is er voor mensen die problemen ervaren na hersenletsel dat is ontstaan door bijvoorbeeld een beroerte, ongeluk of ziekte. Hun leven en dat van hun naasten verandert. Naar werk of school lukt vaak niet meer en thuis is alles anders. Toch is er altijd íets mogelijk, en daar richt InteraktContour zich op. We bieden gespecialiseerde ondersteuning en zorg en kijken samen vooruit. Zo kunnen cliënten en hun naasten verder in hun leven, woonsituatie en werk. Het zorgaanbod van InteraktContour bestaat uit: Wonen met zorg op een locatie van InteraktContour of zelfstandig Dagbesteding en begeleiding thuis Behandeling vanuit het landelijke behandelprogramma Hersenz Arbeidsre-integratie Mantelzorg Match in de gemeente Utrecht Ze hebben 34 woonlocaties, 41 dagbestedingslocaties en 9 behandellocaties in Overijssel, Gelderland, Flevoland en Utrecht. www.interaktcontour.nl

Meer weten over de implementatie op de Klokkenbelt? En over de meerwaarde van zorgtechnologie voor cliënten met NAH? Bekijk dan het artikel ‘ Technologie betekent een enorme vooruitgang voor mij’

Nina Huijboom

Doe mee met de discussie

Spreek je uit, deel en inspireer!

Plaats een reactie
1 reacties