Artikel

Atlant en het Rode Kruis

Bundelen de krachten, vrijwilligers aan de slag in de zorg!!

Profielfoto van Rianne Burgers
23 november 2022 | 3 minuten lezen

Foto Rode Kruis Almere

Atlant gaat samen met het Rode Kruis vrijwilligers opleiden die in crisissituaties kunnen bijspringen in de zorg. De vrijwilligers krijgen een korte opleiding op het gebied van zorgondersteuning en gaan ter voorbereiding bij Atlant aan de slag. Zo maken zij kennis met de zorgpraktijk en leren ze hoe ze in noodsituaties bij kunnen dragen. Bestuurder Peter Bosselaar en regiomanager van het Rode Kruis Martijn van den Heuvel ondertekenden hiervoor een samenwerkingsovereenkomst.

Hulp tijdens de coronaperiode

Tijdens de afgelopen coronaperiode hebben we als Atlant ervaren dat in tijden van crisis alle hulp nodig is. Het Rode Kruis ondersteunde de zorg in de regio toen op diverse fronten en was actief binnen verschillende Gelderse zorginstellingen. Zo boden vrijwilligers een luisterend oor aan bewoners en hielpen zij met het bereiden van maaltijden. Ook op andere plekken was het Rode Kruis actief. Vrijwilligers verzorgden begeleid vervoer naar huisartsen of vaccinatiestraten en ondersteunden de GGD bij het testen en vaccineren.

Samenwerking

De afgelopen periode hebben het Rode Kruis en Atlant gesproken over de wijze waarop het Rode Kruis in de toekomst nog beter kan helpen in tijden van nood. Vanuit Atlant is onder andere Rianne Burgers coördinator vrijwillige inzet  hierbij betrokken. Daar komt het werven en samen opleiden van vrijwilligers zorgondersteuning uit voort. Het gaat om zorg op het gebied van algemene dagelijkse levensverrichtingen, zoals wassen en aankleden van mensen en ondersteuning bij het in en uit bed gaan. Aan deze zorg bestond in de afgelopen coronaperiode een groot tekort.

Werving en inzet vrijwilligers

De komende tijd werft het Rode Kruis vrijwillige zorgondersteuners in de brede omgeving van Apeldoorn. De noodhulporganisatie biedt deze vrijwilligers een korte opleiding in de zorg. Daarbij neemt Atlant het praktijkgedeelte voor haar rekening. Eenmaal opgeleid zullen de vrijwilligers 32 uur per jaar worden ingezet in reguliere diensten binnen Atlant, om de geleerde vaardigheden op peil te houden. Wanneer een zorginstelling in de regio in de problemen dreigt te komen, bijvoorbeeld tijdens een virusuitbraak of hittegolf, worden de vrijwilligers opgeroepen om bij te springen.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/rode-kruis-schiet-zorgorganisaties-in-apeldoorn-te-hulp-speciaal-team-voor-ondersteuning~abf56ff6/

https://www.rodekruis.nl/gelderland/nieuwsbericht/atlant-en-het-rode-kruis-bundelen-de-krachten-vrijwilligers-aan-de-slag-in-de-zorg/

 

Waarom doe ik mee als coördinator vrijwillige inzet...

Jullie zullen wel denken dit is toch arbeidsverdringing, en dan moet ik daar ja op antwoorden. En toch doe ik mee aan dit traject.

Het is arbeidsverdringing als je voldoende medewerkers beschikbaar hebt. Maar dat is nu niet het geval. Ook al is er een calamiteit gaande, een griepgolf of een corona uitbraak, dan wordt het te kort alleen maar groter en gaat het alleen maar meer ten koste van de bewoners. Wanneer is er sprake van een calamiteit, we spreken van een calamiteit als de basiszorg niet meer gegeven kan worden door het tekort aan medewerkers.

Je ziet nu bijvoorbeeld bij de NS dat zij minder treinen laten rijden door het personeelstekort. En de inzet van kantoor personeel is in de zorg ook al een feit. Dit is iets dat de NS nu ook gaat doen.

Maar in de zorg kun je niet bellen naar de familie en melden "We hebben, morgen of volgende week een te kort aan medewerkers, kunt u uw partner, vader of moeder ophalen en met een dag of 4 weer terug brengen"!

Je moet dus opzoek naar een andere oplossing en ik denk dat de samenwerking met het Rode Kruis dat ons en de zorg kan bieden.

Tijdens de Coronagolf hebben we ook samen met de vrijwilligers van het Rode kruis een cohort locatie bemenst. En dat was een positieve ervaring. Toch hadden de vrijwilligers van het Rode Kruis het gevoel te kort te schieten. Ze konden wel aan bed zitten aandacht geven aan de patiënten, helpen met de maaltijden of met het drinken maar de zorgtaken kwamen bij de zorgmedewerkers terecht. Veel van deze vrijwilligers wilde meer ondersteunen. 

De groep vrijwilligers die we nu zoeken krijgen een scholingsprogramma. Hierin zitten de ADL handelingen en tijdens de praktijkuren krijgen ze een training 'Niet stikken maar slikken' en een training 'Transfers'. Dit maakt dat ze net even iets meer kunnen en dat ze ook als ondersteuning in de zorg ingezet kunnen worden.

De vrijwilligers zijn van het Rode Kruis ze komen niet bij het Atlant vrijwilligersbestand. De inzet wordt geregeld via het flexbureau. En we betalen als organisatie een vergoeding aan het Rode Kruis.

Ik zie het als uitdaging om mee te helpen met het werven ik ben benieuwd of er vrijwilligers op komen en of we dan ook 20 personen hiervoor gaan krijgen. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat er een aantal vrijwilligers zijn die dit als een proefperiode zien en dat zij misschien straks wel een opleiding willen doen of dat zij al inzetbaar zijn als medewerker. Dan is het voor iedereen en 'win-win'. 

De Rode Kruis vrijwilligers doen bij Atlant de praktijk ervaring op, maar zijn daarna inzetbaar bij alle zorgorganisaties in de gemeente Apeldoorn. Per jaar moeten deze vrijwilligers 32 uur ingezet worden zodat zij de vaardigheden niet kwijt raken. Deze 32 uur moeten ook ingezet worden als er geen calamiteit is. Dus je hebt toch extra handen er is door deze groep iets meer ruimte.

Zinzia een collega organisatie is ook bezig met dit traject. https://www.zinzia.nl/nieuws/zinzia-en-rode-kruis-slaan-de-handen-ineen.html

 

Doe mee met de discussie

Spreek je uit, deel en inspireer!

Plaats een reactie
0 reacties