Spreek je uit, deel en inspireer!
Print blogartikel
Daarom zet ik in dit blog 3 belangrijke trends en ontwikkelingen op een rij die je in je voordeel kunt gebruiken om vrijwilligers te werven.
Tip: wil je weten welke trends en ontwikkelingen er nog meer spelen in de wereld van vrijwillige inzet? Op 21 maart geven we hier een inspirerend Webinar over 'Trends vrijwillige inzet 2024 en verder…'.
Al een aantal jaar zien we dat er steeds meer behoefte is aan flexibel vrijwilligerswerk. Vrijwilligers willen zich niet langer structureel elke week op dezelfde dag en tijd inzetten. Ze willen zich niet langer alleen aan één organisatie binden. Sommige vrijwilligers willen zich zelfs helemaal nergens aan binden. Ze willen kunnen starten en stoppen wanneer het hun uitkomt. Dit wordt ook wel flexibel vrijwilligerswerk genoemd.
In flexibel vrijwilligerswerk schuilen mooie kansen. Ten eerste kan het je veel nieuwe vrijwilligers opleveren. Want door in te spelen op wat de vrijwilliger van nu wil, vergroot je de kans dat je meer nieuwe vrijwilligers naar jouw organisatie toe haalt.
Ten tweede is flexibel vrijwilligerswerk een kans om meer diversiteit aan te brengen in de activiteiten die jouw organisatie aanbiedt. Stel je gaat meer eenmalige activiteiten organiseren, dan is er elke week/maand weer iets anders te doen. Dat houdt het interessant voor cliënten.
Als je het ons vraagt is flexibel vrijwilligerswerk zeker een interessante trend om iets mee te doen en een mooie kans om meer nieuwe vrijwilligers te werven!
Hoe gebruik je het in je voordeel?
Misschien ervaar je deze trend als lastig, maar dat hoeft het niet te zijn. Zo zou je bijvoorbeeld al kunnen starten met deze trend in de praktijk brengen door mee te doen aan de landelijke NLdoet actie door 1x in het jaar een eenmalige vrijwilligersactie te organiseren. Of door net als Rode Kruis (zij doen dit met Ready to help) een wachtlijst te maken waar vrijwilligers zich voor kunnen aanmelden zodat je ze op de hoogte kunt brengen wanneer je een eenmalige klus hebt bij hun in de buurt.
We zien dat steeds meer organisaties strategisch samenwerken om zo tijd en geld te besparen en zodat ze meer impact kunnen maken. Samenwerken loont!
Hoe gebruik je het in je voordeel?
Organisaties die de krachten bundelen om vrijwilligers te werven is een voorbeeld van een strategische samenwerking. Bijvoorbeeld door een lokale vacaturebank te starten. Zodat er 1 plek komt waar vrijwilligers al het vrijwilligerswerk in de regio kunnen vinden en zodat organisaties de vacature niet langer op 5 verschillende plekken moeten aanmelden en promoten. Het zou zomaar eens een mooie manier kunnen zijn om nieuwe vrijwilligers binnen te halen én eentje die jou ook nog eens veel tijd gaat besparen.
Zie hier bijvoorbeeld hoe organisaties in het Westland de krachten hebben gebundeld om een lokale vacaturebank op te richten. Dit kun jij ook doen door te gaan netwerken met organisaties in de omgeving. Kijk eens of zij tegen dezelfde problemen aanlopen en onderzoek hoe jullie elkaar kunnen ondersteunen. Misschien is het door een lokale vacaturebank op te zetten. Of misschien is het door vrijwilligers naar elkaar door te verwijzen. Hoe dan ook; samen sta je sterker.
Ken je het fenomeen medewerkersvrijwilligerswerk al? Dit houdt in dat bedrijven hun personeel vrijwilligerswerk laten doen onder werktijd. Steeds meer bedrijven doen dit. En dit is een mooie kans voor jou om aan nieuwe vrijwilligers te komen. En ook nog eens om vrijwilligers te vinden met bepaalde kennis en vaardigheden die jij zo hard nodig hebt. Je kunt namelijk opzoek gaan naar bedrijven waar mensen werken die jij zoekt.
Enkele voorbeelden van organisaties die hun personeel vrijwilligerswerk laten doen onder werktijd zijn:
Hoe gebruik je het in je voordeel?
Er zijn waarschijnlijk genoeg organisaties in jouw regio die hier ook aan mee willen doen. Onderzoek daarom eens welke bedrijven er iets voor jouw organisatie zouden kunnen betekenen. Bij welke bedrijven werken de mensen die jij nodig hebt?
Zet vervolgens op een rijtje wat ze bij jouw organisatie zouden kunnen doen. Voor welke taken kun je hulp gebruiken?
Onderzoek daarna wat de voordelen zijn voor de bedrijven zelf. Wat levert het hun op als ze hun personeel bij jou vrijwilligerswerk laten doen? Komen ze bij jouw organisatie bijvoorbeeld in contact met een unieke doelgroep die ze anders nooit zouden ontmoeten? Of worden ze onderdeel van een uniek netwerk? Of iets anders?
Deze voordelen en de projecten waar je hulp bij kunt gebruiken mag je nu gaan pitchen bij de door jou gekozen bedrijven. Misschien zegt niet elk bedrijf meteen ja, maar als je doorzet ga je vanzelf een leuke samenwerkingspartner vinden!
Meer weten?
Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt gehad! Wil je hier nog veel meer over leren en ook andere wervingstips ontdekken? Dan is onze workshop vrijwilligers werven iets voor jou. Je bent van harte welkom om mee te doen!