23 februari 2021 | 1 minuut lezen
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ook in welzijnsland zijn er vaak verschillende routes te volgen om een gewenst resultaat te behalen. We spreken dan graag over blended dienstverlening, een gevarieerde aanpak ten behoeve van een optimaal resultaat. Maar wat is optimaal en wat is een gewenst resultaat?
Optimaal gaat over de kwaliteit en kwantiteit van de dienstverlening enerzijds en de beschikbare middelen anderzijds. De 1-op-1 welzijnsdienst is als een taxirit van Rotterdam naar Rome: nogal kostbaar. Door de inzet van collectieve activiteiten en van vrijwilligers wordt de reis naar Rome beter betaalbaar. Blended dienstverlening moet ook de capaciteit van de dienstverlening vergroten zodat de reis naar Rome met grotere groepen wordt gemaakt. Die grotere groepen zijn te verwachten als in de zorg meer welzijnsrecepten worden uitgeschreven. Digitale oplossingen zoals app’s, zelftests, online-communities, 24/7 beschikbaarheid vergroten de capaciteit aanzienlijk en verbeteren de betaalbaarheid en haalbaarheid.
Door de inzet van blended dienstverlening wordt de reis naar Rome beter betaalbaarBlended dienstverlening kan ook worden ingevuld door de samenwerking te zoeken met collega’s in de regio. Met z’n allen is de reis naar Rome sneller volgeboekt en zijn er middelen om ook andere bestemmingen aan te bieden. Madrid is immers ook mooi. Schaalvergroting door samenwerking, mits verstandig aangevlogen, kan de kwaliteit van de dienstverlening en de impact daarvan enorm verbeteren en gelijktijdig de kostprijs verlagen.
Over het gewenst resultaat is veel te zeggen. Wat is het doel van jouw dienstverlening, blended of niet? Wil je de symptomen of de oorzaken aanpakken. Ga je problemen voor mensen oplossen of leer je mensen problemen zelf op te lossen? De route naar het gewenst resultaat, dus de invulling van de dienstverlening, wordt bepaald door het doel. Het concept Positieve Gezondheid beoogt de paradigmawijziging naar het individu in eigen regie te bewerkstellingen. De uitwerking hiervan naar de (blended) dienstverlening van de welzijnsorganisatie is verregaand en significant anders dan een organisatie die acute problemen oplost zoals de brandweer dat doet. Overeenstemming over het gewenst resultaat met alle stakeholders is nodig om überhaupt in Rome (of Madrid) aan te komen. Dit komt over als een open deur maar hoe vaak komt het niet voor dat welzijn is ingericht op voornamelijk preventieve doelstellingen en wordt afgerekend op het aantal gebluste branden?
Blended dienstverlening van welzijnsorganisaties heeft als doel de kwaliteit en kwantiteit en betaalbaarheid te verbeteren (“meer doen met minder middelen”) zodat de druk op dure zorg kan worden verlicht door effectieve en efficiënte individuele welzijnsarrangementen. Als dat lukt kunnen we weer naar Rome (of Madrid).