Spreek je uit, deel en inspireer!
Deelmee Denktank
Met trots presenteert Deelmee haar nieuwe topic; De Deelmee Denktank
In de Deelmee Denktank zetten verschillende genodigden hun talenten in voor de samenleving. Kennisdragers in Nederland die samen met Deelmee in Nederland, hét verschil willen maken. Kennis willen delen en kennis opdoen ook om wat te veranderen. Mensen met uiteenlopende kennis, ervaring en achtergronden die zich inzetten voor betere zorg en welzijn. Die met vernieuwende oplossingen komen voor problemen en verbanden leggen tussen verschillende thema’s met als doel: de mensen in de samenleving vooruit helpen met slimme en creatieve initiatieven.
De Deelmee Denktank is ontstaan tijdens de Deelmee KennisIn Partner-dag, die op 5 juni jl., in Laren in het Rosa Spier Huis werd gehouden. Ruim vijftig partners schoven aan bij het interactieve programma waarbij o.a. een Denktank en de #Ervaringschallenge werden bedacht.
Op deze interactieve dag kwamen een heleboel interessante onderwerpen naar voren om uit te diepen in de Denktank en vervolgens te toetsen, te ervaren en uit te bouwen in de #Ervaringschallenge. Het onderwerp voor de 1e Denktank werd het onderwerp; ‘Luisteren naar de klant als ervaringsdeskundige’.
1e Deelmee Denktank
Deelnemers aan de 1e Denktank op donderdag 26 september jl., waren; Rob Hartings, Jos Artz, Robbert Huijsman, Monique Branse, Jessica van Hooff, Rianne Burgers en Ellen Zomer.
We gingen in gesprek over de vele verschillen die er zijn vanuit Advanced Care en wat mensen eigenlijk zelf willen. Vaak staan de zorgverleners direct in de zorgende rol, waarbij voorbij wordt gegaan aan wat mensen of hun naasten eigenlijk écht willen. Dat levert onduidelijkheden op en verdriet.
Of kwetsbare ouderen, die geven aan dat er niet naar hen wordt geluisterd. Het samen opgaan met mensen, zodat zij zich gehoord voelen, blijkt lastig. Eigenlijk kunnen we niet luisteren, kwam in de Denktank naar voren, omdat we altijd het gezegde interpreteren (overdracht).
Mensen die anders zijn, zij die met een beperking leven of mensen vanuit andere culturen geven aan dat de realisatie van het gezegde ‘luisteren naar de klant als ervaringsdeskundige’ behoorlijk tegen valt. Zij ervaren dat er veel gesprekken ‘over’ hen gaan, niet met hen en dat er teveel beloftes niet worden nagekomen.
Binnen de Denktank kwam ook naar voren, dat het belangrijk is in gesprekken de context goed te betrekken, zodat er meer begrip is voor wat de betreffende persoon echt wil of denkt nodig te hebben. Bij ziekte of stress kunnen mensen meer basale, instinctieve reacties vertonen, wat lijkt alsof ze meer op hun ‘reptielenbrein’ vertrouwen.
Ons brein bestaat uit drie delen: het reptielenbrein (verantwoordelijk voor basisfuncties en overlevingsinstincten), het zoogdierenbrein (emoties en geheugen) en het mensenbrein (rationeel denken en complexe processen).
De Denktank vond dat het onderwerp ‘Luisteren naar de klant als ervaringsdeskundige’ veranderd zou moeten worden. Ook het woord ‘klant’ werd uitvoerig besproken en zou niet van toepassing zijn voor de mensen in de samenleving. Het schept afstand in plaats van verbinding.
Conclusie; Iedereen wil gehoord worden maar echt luisteren lijkt (soms) schaars. Je kan pas echt luisteren als je een vraag stelt vanuit een niet weten, gevolgd door stilte, zo werd betoogd.
Foto; Deelmee #Ervaringschallenge
#Ervaringschallenge van Deelmee
Nu de stap naar jullie lezers, professionele en vrijwillige vakgenoten in het sociaal domein.
Met elkaar hebben we zoveel uiteenlopende kennis, ervaringen en achtergronden. Hiermee kunnen we richting geven aan de oplossing of uitwerking van vraagstukken die ons na aan het hart liggen. Met onze ideeën slaan we barsten in versleten patronen en systemen verbinden theorie met praktijk. Ideeën waar we met z’n allen onmiddellijk mee aan de slag kunnen in onze eigen praktijk.
Ons, denktank en jullie lezers op Deelmee, gezamenlijke doel; de mensen in de samenleving versterken.
De kracht van de stilte als #Ervaringschallenge Deelmee
Wij, Denktank leden, zijn geïnspireerd geraakt door de kracht van de stilte als middel om beter te luisteren.
Wij willen óók jullie uitdagen, om in jullie eigen organisatie eens fundamenteel anders te kijken, te denken, te durven maar vooral ook anders te doen als het gaat over luisteren.
Als Challenge, uitdaging, de oefening ‘De kracht van de stilte’ toe te passen waardoor je beter gaat communiceren. Met de inwoners van je huis of wijk, met je collega’s, managers, mantelzorgers en vrijwilligers kortom het complete netwerk waarin jij een belangrijke schakel bent voor de mens die jij wil versterken in haar of zijn situatie.
De Deelmee #Ervaringschallenge
- Stel iemand een vraag.
- Wees direct daarna minimaal 1 minuut stil en luister aandachtig naar wat de ander je vertelt. Zonder oordeel, zonder invulling van de uitgesproken woorden.
Wat gebeurt er, ontstaan er nieuwe inzichten, mooie ervaringen, heb jij een (andere) methodiek die je gebruikt om beter te luisteren? Wat spreekt jou aan? Heb je feedback ten aanzien van luisteren? Heb jij een mooi filmpje over luisteren? Zet je filmpje op Deelmee, vertel op Deelmee wat jou aanspreekt en doe mee aan de Deelmee #Ervaringschallenge en deel de Deelmee #Ervaringschallenge in je netwerk!!
Als je reageert kan je worden uitgenodigd in de volgende online Denktank van 3 december ’24 van 13.00 – 15.00 uur. Met hierin de volgende genodigden; @Rob Hartings, @Robbert Huijsman, @Jos Artz, @Jessica van Hooff, Maria Grijpma, Carola Renders, @Rianne Burgers en @Ellen Zomer.
Bij de module Vraag & Antwoord de Deelmee #Ervaringschallenge geplaatst!
Wij hebben voor jullie wat aanvullende tips die kunnen stimuleren;
Lied, Film en Boekentip;
Stef Bos ‘Niets is sterker dan de stilte’
https://www.youtube.com/watch?v=I0JkJ3955x8
Empathisch luisteren
https://www.youtube.com/watch?v=zficKrVyZSk&t=1s
Prof dr. Manu Keirse; Aandacht voor de ander.
https://www.youtube.com/watch?v=8JC4yxKulcc
Eric de Haan Luisteren is goud
https://www.managementboek.nl/boek/9789024447510/luisteren-is-goud-eric-de-haan