Praktijkvoorbeeld

Niet stotteren op onze inclusieve werkvloer

Steven de Jong

Steven de Jong is zelfstandig redacteur (Stevenschrijft.nl) en schrijver van de roman Bezorgde burgers – de heroïsche strijd van één man tegen de wereld (Lebowksi). In 2023 reageerde hij, namens Stichting Support Stotteren en Start Foundation, op tachtig vacatures met de vraag of de functie ook openstaat voor gekwalificeerde kandidaten die stotteren. Een ontluisterende verkenning waarvan hij verslag doet in het boek De kracht van het verschil. ​

Samenvatting - Gelieve niet te stotteren

Het emoticon op de cover verscheen op iPhones als je ‘stotteren’ typte. Een blozend gezichtje met de wenkbrauwen op halfzeven, een dichtgeknepen oog en gekronkelde lippen. Na klachten besloot Apple deze vernederende koppeling ongedaan te maken.

Waarom dan toch dit stigmatiserende beeld op dit boek? Omdat het veelzeggend is voor hoe ‘personen die stotteren’ beoordeeld worden. Er heerst het misverstand dat iedereen er vanaf kan komen. “Blijf werken aan je spraakhandicap”, las Steven de Jong in zijn functioneringsverslag. Jarenlang werd hij in spraakarme functies geïsoleerd totdat hij kenbaar maakte dat niet het stotteren hem beperkte, maar de werkomgeving. In dit boek sluit hij zich aan bij de internationale beweging voor het ‘recht om te stotteren’.

De Jong stuurde tachtig organisaties deze mail: “Namens Stichting Support Stotteren ben ik op zoek naar vacatures die geschikt zijn voor ‘personen die matig tot hevig stotteren’. Zou u kunnen aangeven of het voor deze mensen de moeite waard is om te solliciteren op deze functie?”

‘Gelieve niet te stotteren’ is een onthullend boek, waarin hard bewijs voor discriminatie wordt afgewisseld met persoonlijke verhalen over hoe het is om te stotteren. Een manier van spreken waarmee echt prima te leven en te werken is, mits werkgevers er niet zo’n punt van maken.

Ter bescherming van het personeel, stuurt de gemeente Smallingerland liever geen ambtenaren met een (lichte) beperking de straat op.

De teammanager reageerde als volgt op een vraag van een stotterende sollicitant: "De manier waarop jongeren ons bejegenen is een uitdaging. Zij maken gebruik van de ‘zwakke plekken’ van de ambtenaar. Laatste wat ik wil is dat mijn medewerkers beschadigd raken.”

De manager vroeg niet hoe hevig het stotteren was. Ook een lichte stotter is blijkbaar een probleem als je burgers moet corrigeren. Terechte of onterechte diskwalificatie? In de aanloop van hashtag#Wereldstotterdag en aan de vooravond van de presentatie van mijn nieuwe boek, deel ik dit soort reacties van werkgevers.

Nieuwsgierig waar Steven nog meer over schrijft!

Bestel bij Managementboek.nl 
----------------
 

Doe mee met de discussie

Spreek je uit, deel en inspireer!

Plaats een reactie
0 reacties