Spreek je uit, deel en inspireer!
Thema Week van de Toegankelijkheid 2023 bekend: Toegankelijkheid loont
Een toegankelijke samenleving!
Toegankelijkheid
1 op de 5 Nederlanders heeft een beperking. Het spreekt voor zich dat zij blij zijn met goede fysieke, digitale en sociale toegankelijkheid. Zo kunnen ze immers volwaardig meedoen aan de samenleving. Maar toegankelijkheid is niet alleen goed voor mensen met een beperking. In de Week van de Toegankelijkheid 2023 willen we laten zien dat toegankelijkheid voor veel meer mensen voordelen heeft: toegankelijkheid loont.
Aandacht voor die andere positieve kant van toegankelijkheid
Een toegankelijk festival trekt meer bezoekers. Een toegankelijke winkel heeft een grotere klantenkring. Een toegankelijk hotel kan meer gasten verwelkomen. Met een toegankelijke website bereik je meer mensen. In een toegankelijke school groeien kinderen met en zonder beperking met elkaar op. En er zijn nog veel meer voorbeelden te geven waarom toegankelijkheid loont. In 2023 willen we verschillende groepen in onze samenleving attenderen op deze wat minder vaak benoemde positieve kant van toegankelijkheid.
Voor een grote groep mensen
Het aantal mensen dat toegankelijkheid nodig heeft, is groter dan je denkt! In Nederland hebben ruim twee miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. De bevolking vergrijst, waardoor het aantal ouderen met een beperking sterk toeneemt. Zeker 2,5 miljoen mensen hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. En volgens de overheid telt Nederland ook nog eens 2,5 miljoen mensen die beperkt digitaal vaardig zijn. En vergeet ook niet de groep mensen die tijdelijk een beperking hebben, bijvoorbeeld wanneer je een arm of been breekt na een val.
Voor bedrijven en ondernemers
Het loont wanneer je je producten en diensten toegankelijk op de markt aanbiedt. Grofweg heeft ongeveer 15% van de bevolking een beperking. Met een toegankelijk aanbod kan een bedrijf of onderneming dus 15% meer klanten bereiken. Meer zelfs, wanneer de persoon met een beperking de aankopen voor een heel gezin doet. Bijvoorbeeld een blinde moeder die online een vakantie boekt voor het hele gezin.
Daarnaast bespaar je met inclusief ontwerpen en bouwen kosten, doordat je achteraf geen aanpassingen meer hoeft te doen om producten en diensten alsnog toegankelijk te maken. En met een toegankelijke, begrijpelijke en gebruiksvriendelijke app of website hoeven mensen minder vaak een beroep te doen op je klantenservice of helpdesk.
Voor werkgevers
Het loont wanneer je producten en diensten inkoopt die direct toegankelijk en gebruiksklaar zijn voor al je werknemers. In Nederland is het vinden van goed personeel lastig. Veel mensen met een beperking zijn op zoek naar een baan, zij kunnen en willen graag werken. Wanneer je als werkgever investeert in een toegankelijk kantoorgebouw, een toegankelijke werkplek en toegankelijke apparatuur en software, dan kun je makkelijker mensen met een beperking aannemen.
Voor aanbieders van kunst en cultuur
Het loont wanneer je culturele aanbod toegankelijk is. Ook mensen met een beperking willen graag samen met vrienden, familie of collega’s kunst en cultuur beleven. Een toegankelijk museum, bioscoop, festival of theater maakt het mogelijk dat veel meer mensen kunnen genieten van je culturele aanbod.
Doe je dit jaar ook (weer) mee?
We hopen dat ook dit jaar weer veel landelijke en lokale organisaties mee gaan doen aan de Week van de Toegankelijkheid. Dat kan door zelf een activiteit te organiseren waarmee je bij bijvoorbeeld politici, bij jouw gemeente of bij ondernemingen bij jou in de buurt aandacht vraagt voor toegankelijkheid. Je bent helemaal vrij in wat je organiseert. Je kunt ervoor kiezen om iets te doen rond het thema sociale toegankelijkheid, maar dat hoeft niet.
De Week van de Toegankelijkheid is een initiatief van Ieder(in) en vindt ieder jaar plaats in de eerste week van oktober.
De Week van Toegankelijkheid 2023 is van 2 t/m 7 oktober.