Artikel

Het belang van strategisch samenwerken

Een organisatie kan in haar eentje maar zoveel impact maken. Maar wanneer de organisatie haar krachten bundelt met andere organisaties, vergroot ze haar impact. Samen de krachten bundelen om een gezamenlijk doel te bereiken noemen we strategisch samenwerken. Ook maatschappelijke organisaties kunnen hier gebruik van maken.

Profielfoto van Suzanne de Baere
24 april 2024 | 4 minuten lezen

Een organisatie kan in haar eentje maar zoveel impact maken. Maar wanneer de organisatie haar krachten bundelt met andere organisaties, vergroot ze haar impact. Samen de krachten bundelen om een gezamenlijk doel te bereiken noemen we strategisch samenwerken. Ook maatschappelijke organisaties kunnen hier gebruik van maken. Sterker nog, we zien dat steeds meer organisaties dit doen. We hebben dit fenomeen dan ook meegenomen in het Trendboek. Wat de voordelen en mogelijkheden zijn binnen strategisch samenwerken delen we in dit blog. 

 Kijktip: in onderstaande video vertellen we je meer over strategisch samenwerken.

 

Link video 

De voordelen van strategisch samenwerken

Organisaties die ongeveer hetzelfde doel hebben, kunnen prima de krachten bundelen om zo samen een nog grotere impact te maken en sneller tot het bereiken van het doel te komen. Het grote voordeel hiervan is dat organisaties elkaar versterken waardoor ze individueel veel tijd en geld besparen.
Het is daarmee efficiënt. Ook kunnen organisaties samen een grotere groep mensen bereiken waardoor ze hun impact vergroten. 

Voorbeelden van strategische samenwerkingen 

Wat we op dit moment veel zien gebeuren is dat organisaties de krachten bundelen om een gezamenlijke vacaturebank op te zetten voor vrijwilligers. Zo ontstaat er één plek waar ze alle vacatures kwijt kunnen en waar vrijwilligers terecht kunnen. En zo hoeven de organisaties gemelijk nog maar één wervingsplek te promoten, in plaats van dat ze elk hun eigen vacatures los moeten promoten. Dit bespaart ontzettend veel tijd en levert meer nieuwe vrijwilligers op. 

Zie hier bijvoorbeeld hoe organisaties in het Westland de krachten hebben gebundeld om de gezamenlijke vacaturebank Westland voor Elkaar op te richten. 

Een andere manier van strategisch samenwerken is de krachten bundelen om gezamenlijk meer mensen in een bepaalde doelgroep te bereiken. Bijvoorbeeld zoals het Wereld Natuurfonds en Young Impact doen. Het Wereld Natuurfonds heeft de ambitie om meer jongeren te bereiken en van informatie te voorzien over de klimaatcrisis. Young Impact kent de jongere doelgroep goed en helpt hen bij het inzetten van hun talenten om de wereld te verbeteren. Daarmee is een samenwerking tussen deze twee partijen voor beiden nuttig. Het Wereld Natuurfonds kan dankzij Young Impact meer jongeren bereiken en Young Impact kan dankzij het Wereld Natuurfonds weer meer jongeren helpen bij het ontdekken van hun talenten en deze in te zetten voor iets goeds. 

Er is nog een ander voorbeeld wat we met je willen delen, namelijk dat van sportorganisaties die de krachten bundelen om het grootste straatvoetbaltoernooi van Nederland te organiseren. Met als doel kinderen in beweging krijgen en schermtijd verminderen. Had één van de organisaties dit alleen georganiseerd, hadden ze waarschijnlijk een stuk minder jongeren bereikt. Juist door met elkaar samen te werken en gebruik te maken van elkaars netwerk en kracht, is het hun gelukt om het grootste straatvoetbaltoernooi van Nederland te organiseren. 

Genoeg mogelijkheden dus! Benieuwd wat er nog meer allemaal mogelijk is op het gebied van strategisch samenwerken en wat je nog meer kunt met de andere trends en ontwikkelingen die op dit moment spelen? Doe dan mee met de workshop trends en ontwikkelingen vrijwillige inzet. 

Wat kun je hiermee in de praktijk?

Stel, het idee van een strategische samenwerking spreekt je aan, raden we je aan om klein te beginnen. 
Een voorbeeld: je kunt al strategisch samenwerken door vrijwilligers uit te wisselen met collega organisaties. Waarom zou je steeds weer op zoek gaan naar nieuwe vrijwilligers als een andere organisatie misschien wel vrijwilligers heeft die heel gemotiveerd en enthousiast zijn maar die niet passen binnen die organisatie? Of waar die organisatie op dat moment geen geschikt vrijwilligerswerk voor heeft. En waarom zou jij ‘nee’ verkopen aan een vrijwilliger terwijl een collega organisatie net op die ene vrijwilliger zit te wachten?

Nog een voorbeeld: door contact te leggen met lokale bedrijven kun je misschien wel aan de slag gaan met medewerkersvrijwilligerswerk. Dit is een fenomeen waarbij bedrijven hun medewerkers vrijwilligerswerk laten doen onder werktijd. Dit kan je zomaar eens tientallen nieuwe vrijwilligers opleveren die bepaalde kennis of vaardigheden hebben waar jij naar op zoek bent.

Verder is het goed om te gaan netwerken. Woon relevante lokale bijeenkomsten bij. Maak kennis met andere organisaties. Vraag waar zij tegenaan lopen en zie of er overeenkomsten met waar jullie tegenaan lopen. Vraag ook naar wat hun missie is en onderzoek of er overeenkomsten zijn met jullie missie. Zo ontdek je of er wellicht iets is wat jullie gemeen hebben en kunnen jullie het gesprek aangaan over een mogelijke samenwerking.

Meer weten?

Zou je nog meer willen leren over het aangaan van strategische samenwerking en over andere trends en ontwikkelingen op het gebied van vrijwillige inzet? Je leert er alles over in de workshop trends en ontwikkelingen vrijwillige inzet en in onze basistraining vrijwilligersmanagement en verdiepingstraining vrijwilligersmanagement. Het onderwerp trends komt terug in alles wat we doen omdat het zo ontzettend belangrijk is voor organisaties om mee te gaan in de tijd. Dit houdt je veerkrachtig en aantrekkelijk voor vrijwilligers! Wie weet zit er iets voor je tussen. Verder wensen we je veel succes toe met strategisch samenwerken!
 

Doe mee met de discussie

Spreek je uit, deel en inspireer!

Plaats een reactie
0 reacties