Spreek je uit, deel en inspireer!
ReAction
‘Door het spel zien jongeren hoe snel iets escaleert en hoe het ook anders kan’
Als jongerenwerker gebruik ik ReAction op scholen binnen de gemeente Terneuzen. We zetten de VR-game in op basisscholen groep 7/8, en op het middelbaar onderwijs (vmbo en praktijkonderwijs). Vanuit preventief oogpunt zijn we op zoek gegaan naar een interventie die jongeren aanspreekt. Met de VR-game trekken we de jongeren écht naar ons toe, en houden hun aandacht vast. Daarna gaan we het gesprek aan over het maken van keuzes binnen onderwerpen als sexting, groepsdruk, het dragen van messen en sociale media.
Het verhaal, dat bedacht is door en voor jongeren, geeft een realistisch beeld. Met name sociale media is erin verwerkt en dat is heel goed. Iedereen draagt in het dagelijks leven een telefoon, en de leefwereld van jongeren speelt zich voor een groot gedeelte online af. Groepsdruk neemt enorm toe door sociale media. Door het spel zien de jongeren hoe snel iets escaleert en hoe het ook anders kan. Je plant echt een zaadje in het hoofd van de jongere. We geven de gastlessen in samenwerking met de wijkagent, die de jongeren ook kennen. We vertonen eerst een presentatie met krantenartikelen waarbij jongeren zijn overleden of gewond geraakt door messengeweld. Met nadruk uit onze buurt, zodat ze zien dat het niet alleen in de grote steden gebeurt.
Met ReAction hebben we een tool in handen om op een toegankelijke manier het gesprek met ze aan te gaan hierover. Wat is er nu precies gebeurd? En hoe komt het dat juist dit gebeurd is? Er gaan zoveel fasen aan vooraf voordat iets escaleert. Daar hebben ze bewuste keuzes in te maken die we ze aan de hand van het spel zelf laten ervaren. Uiteindelijk wil je naar de conclusie toe dat als je geen mes draagt je hem ook niet kunt gebruiken, en de kans kleiner is dat de ander hem ook draagt of trekt’.
Jeffrey Romondt, jongerenwerker Aan-Z, gemeente Terneuzen, provincie Zeeland.